torsdag 14. juni 2012

Kylling med blomkålpuré og spiresalat

Som regel liker jeg å planlegge middagene for noen dager, gjerne en hel uke fremover, men i det siste har jeg stadig fått lyst til å ta utgangspunkt i fine råvarer jeg har impulskjøpt, eller som i gårsdagen middag, dyrket. Vel, "dyrket" er kanskje en overdrivelse, men jeg har i hvert fall frembrakt fine alfalfaspirer på kjøkkenbenken. Dessuten hadde en handletur for et par dager siden resultert i årets første norske blomkål og et bryst av Livèchekylling.

Jeg stekte kyllingbrystet på den måten jeg liker best, med hvitløk, timian og smør under skinnet, lagde puré av blomkålen og brukte spirene i en frisk salat sammen med noen fine tomater.



Det fine med dette tilbehøret er at det er så enkelt at det kan lages mens kyllingen steker. Oppskriftene her er beregnet på to personer.


Kylling:
Et stort kyllingbryst med skinn (som Livèche eller Stange)
3 ss smør
1 ss frisk timian, hakket
1 fedd hvitløk, hakket
Salt og pepper

Sett stekeovnen på 200ºC. Kna smøret sammen med timian og hvitløk. Løsne skinnet på kyllingen forsiktig i den ene enden, og putt smøret innunder. Forsøk og fordel det så jevnt som mulig under skinnet, men ikke helt ut til kantene (for å unngå at skinnet løsner så mye at alt fyllet renner ut med det samme). Ha på salt og pepper, legg i en ildfast form (jeg liker å bruke en form av glass eller keramikk her, fordi jeg synes smør-/urtesjyen som dannes etterhvert svir seg lettere ved bruk av metallform).

Blomkålpuré:
Et lite blomkålhode
3 ss crème fraiche (eller rømme, fløte eller smør, jeg varierer etter hva jeg har)
Salt og pepper

Del blomkålen i buketter og kok dem i lettsaltet vann til de er helt møre. La vannet renne godt av og kjør blomkålen til en helt glatt puré i foodprocessor (eller med stavmikser) sammen med crème fraichen. Ha tilbake i kjelen, smak til med salt og pepper og hold varmt.

Spiresalat:
Et beger alfalfaspirer (jeg hadde som sagt spirt dem selv, men det funker selvsagt like bra med kjøpte)
3 tomater
Sitronbåt

Skjær tomatene i båter og bland med spirene. Siden jeg hadde superfriske, saftige spirer ville jeg ikke overdøve dem med dressing, så jeg skviste rett og slett en sitronbåt over, og avsluttet med noen få korn Maldonsalt.


Kyllingen trenger ca. 25 minutter, men sjekk gjerne med en spiss kniv om det kraften som kommer ut når du stikker i den tykkeste delen av kjøttet er klar - da er kyllingen ferdig. Kyllingen blir best om du har tid til å la den hvile noen minutter før du skjærer den opp.



Skjær kyllingen i tykke skiver og server den med blomkålpuré og salat. Hell gjerne den gode sjyen fra stekeformen over kjøttet ved servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar