fredag 6. juli 2012

Aspargesrisoni med tomat- og fennikelsalat


Da jeg kikket inn i kjøleskapet her om dagen fikk jeg øye på en del ingredienser som ikke har blitt brukt på grunn av litt endrede middagsplaner den siste tiden, så jeg måtte komme opp med en middag som inneholdt asparges, fennikel og tomat. 

Utgangspunktet
Med aspargesen laget jeg en slags risotto, men med risoni i stedet for ris, og tomatene og fennikelen ble til en salat ved siden av.

Til to personer:
En liten bunt asparges
200 g risoni
50 g revet parmesan
2 ss smør

En fennikel
Noen tomater - jeg hadde en eske med nydelige små "villtomater", men du kan selvsagt bruke de tomatene du har og liker
3 ss jomfruolivenolje
1 ss hvit balsamico (eller 1 ss hvitvinseddik og noen sukkerkorn)
Pinjekjerner

Knekk den harde delen av stilken av aspargesen og skjær stilkene i centimeterstore biter, men la gjerne toppene være litt lengre. Ha risonien i kokende, lettsaltet vann, og la den koke i 5 minutter, før du har i aspargesbitene og lar dem koke med i 2 minutter. Sil av vannet, ha risoni og asparges tilbake i kjelen og tilsett parmesan og smør. Smak til med salt og pepper.

Del tomatene i to eller fire, alt etter størrelsen. Skjær fennikelen i så tynne skiver som mulig, og bland med tomatene. Bland olivenoljen og eddiken, smak til med salt og nykvernet pepper og hell over grønnsakene. Rist pinjekjernene forsiktig i tørr stekepanne, og dryss over salaten.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar