mandag 2. juli 2012

Ricottagnocchi

Her om dagen oppdaget jeg en gjenglemt boks ricotta i kjøleskapet. Jeg kom ikke på noe jeg hadde lyst til å lage med den, før jeg snublet over en oppskrift på ricottagnocchi hos Matbiblioteket. Det var akkurat den lette hovedretten jeg trengte til helgens treretter. Jeg søkte opp originaloppskriften fra BBC, og endte opp med en slags mellomting av de to versjonene, i tillegg har jeg endret sausen litt etter egen smak.

Til 3-4 personer:
250 g ricotta
225 g mel (helst "tipo 00")
3 eggeplommer
30 gram parmesan, revet
Litt muskatnøtt, aller best om den er nyrevet
Salt og pepper

3 ss olje
3 fedd hvitløk, i tynne skiver
1 boks hermetiske tomater
Noen flak tørket chili
En håndfull frisk basilikum

Revet parmesan til servering.

Bland alle ingrediensene til gnocchien, og kna i 3-5 minutter på en melstrødd benk til du har en smidig deig. Rull deigen til en pølse som du skjærer i biter på maks et par centimeter, om de blir for store kan de virke litt tunge. Kok gnocchiene i lettsaltet vann i ca. 5 minutter.

Surr hvitløken i litt olje, ha i chiliflak og tomater og kok i 20 minutter. Ha i basilikum og smak til med salt og pepper. Server gnocchien med sausen og nyrevet parmesan.


Dette var som sagt hovedretten i en treretters meny; forretten (kamskjell med ertepuré) finner du HER  og desserten (mascarponeis med rabarbra) ligger HER.

Inspirasjon: Matbiblioteket / BBC (Gennaro Contaldo)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar