mandag 17. september 2012

Asiatiskinspirert kyllingsuppe

Jeg har lenge spekulert på en kyllingsuppe med aromatiske asiatiske smaker, så da jeg kjøpte og parterte en hel kylling her om dagen benyttet jeg anledningen til å sette planen ut i livet. Når jeg deler opp kylling koker jeg alltid kraft på skroget, så da hadde jeg en fin base for suppen.

Jeg kjøper alltid økologisk kylling eller annen kylling som er oppdrettet etter høyere standard enn billigkyllingen fra super'n, for eksempel Stangekylling; ikke bare smaker det utrolig mye bedre, men jeg synes det er viktig at dyrene vi spiser har hatt et best mulig liv. Denne typen kylling er noe dyrere enn "vanlig" kylling, og da er det greit å utnytte den så økonomisk som mulig, noe oppskriften her er et godt eksempel på: Ett enkelt kyllinglår gir nok kjøtt til to personer når det blir tilberedt på denne måten.

Denne suppen kan nok ikke spores til noe bestemt kjøkken, men er inspirert av typisk asiatiske smaker og de tingene jeg rett og slett hadde lyst på i øyeblikket. Super høstmat når det er kjølig ute og det kribler litt i halsen!

Til to personer:
Et stort kyllinglår (evt. kyllingfilet om du foretrekker det, men jeg synes lår blir saftigere og bedre når det tilberedes på denne måten)
8 dl kyllingkraft
1 rød chili
4 fedd hvitløk
3 vårløk
5 cm ingefær
1 hel stjerneanis
150-200 g eggnudler
Soyasaus
Evt. litt sesamolje

La kyllingen trekke i kraften ca. 20-30 minutter, avhengig av størrelse. Stikk gjerne en spiss kniv i den tykkeste delen av låret for å sjekke; om væsken som kommer ut er klar er kyllingen ferdig. Pass på at kyllingen ikke koker, da blir den tørr - det skal bare såvidt være bevegelse i væsken.

Ta kyllingen ut av kraften og la den avkjøles litt før du fjerner skinnet og strimler opp kjøttet med fingrene.

Hakk eller riv hvitløk og ingefær, finhakk chilien og skjær vårløken i ringer. Spar evt. litt chili og vårløk til pynt. Surr hvitløk, ingefær, chili og vårløk i litt olje til det begynner å dufte deilig, men pass på at det ikke blir brunt. Ha i stjerneanisen og kraften du posjerte kyllingen i, og la det hele småputre i 10 minutter. Smak til med litt soyasaus. I mellomtiden koker du nudlene i en kjele for seg.

La de ferdigkokte nudlene renne godt av. Jeg stenket litt sesamolje over, både for å unngå klebing og for å gi litt ekstra smak. Fordel nudlene i suppeskåler, og øs den varme kyllingsuppen over. Servér gjerne med litt ekstra soyasaus om noen vil ha det.



1 kommentar: