fredag 2. november 2012

Aioli

Aioli - hvitløksmajones - må være en av de beste og mest anvendelige sausene som finnes. Den er god til fisk, til grønnsaker, til grillet kjøtt eller rett og slett til å dyppe brød i. Og selv om mange hevder det motsatte vil jeg si at det er veldig enkelt å lage; pass på at ingrediensene har samme temperatur og ta deg god tid når du tilsetter oljen, så kan du nesten ikke mislykkes.

Aioli med artiskokk

Du trenger:
2 eggeplommer, helst fra økologiske egg
2 fedd hvitløk (mer eller mindre etter smak)
1 ts dijonsennep
1,5-2 dl olje (jeg liker å bruke omtrent to tredeler nøytral olje, som solsikkeolje, og en tredel extra virgin olivenolje for smakens del. Bare extra virgin synes jeg overdøver de andre smakene, så jeg foretrekker en blanding.)
Sitron
Salt

Det er som sagt lettere å lykkes med aiolien om alle ingrediensene har samme temperatur, så ta gjerne eggene ut av kjøleskapet i god tid.

Ha eggeplommer, sennep og finhakket eller -revet hvitløk i en bolle. Tilsett oljen dråpevis mens du pisker til å begynne med, når aiolien begynner å tykne kan du ha litt mer i av gangen. Jeg bruker en håndmikser til å piske med, men da jeg begynte å lage aioli pisket jeg med hånd, fordi jeg synes jeg fikk bedre kontroll og følelse med konsistensen. Spe til du synes aiolien har passe konsistens, og smak til med en sitronskvis og bittelitt salt. La gjerne aiolien trekke litt før servering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar