torsdag 17. januar 2013

Japanskinspirert laks med sobanudler, brokkoli og sesamdressing

Vi er fremdeles i humør for litt lettere mat etter julens overflod, men selv om dette er en ganske lett rett har den masse smak og metter godt.

Jeg synes sausen, som jeg i sin tid fant i en kokebok om japansk mat, er stjernen her. Det er noe veldig tilfredsstillende ved kombinasjonen av nøtteaktig sesam, salt soya og søt mirin, og i tillegg til å bruke den som saus til hele retten som jeg gjør her, er den fin til å piffe opp tilbehør av grønne grønnsaker som aspargesbønner eller brokkoli.


Før vi kommer til oppskriften tenkte jeg å si litt om noen av ingrediensene jeg bruker i denne retten.

Mirin er en japansk saus/smakstilsetning som hovedsakelig består av sukker og risvin. Den gir en fin søtsmak til mange japanske retter. Den kan være litt vanskelig å få tak i, men i det siste har jeg sett det på internasjonale matbutikker. Om du ikke får tak i den kan du forsøke med litt sukker rørt ut i vann; hovedsaken er å få den litt søte, runde smaken.

Shichimi Togarashi er en japansk krydderblanding bestående av sju ulike ingredienser, blant annet chili, appelsinskall, sesamfrø og nori (tørkede alger). Chilismaken er mest fremtredende, i hvert fall i den blandingen jeg har, så jeg ville rett og slett brukt litt tørket chili som erstatning. Shichimi Togarashi kan bestilles hos Seasoned Pioneers.

Sobanudler er opprinnelig laget av bokhvete, men de variantene som er enklest å få tak i her omkring er som regel laget av en blanding av bokhvete og vanlig hvete. Bokhveten gjør sobanudler mørkere og kraftigere på smak enn andre nudler, og også mer næringsrike enn rene hvetenudler. Om du ikke får tak i soba kan de fint erstattes med for eksempel eggnudler eller udonnudler.

Oppskriften er beregnet for to personer.

6 ss sesamfrø
5 ss soyasaus
4 ss mirin
1 fedd hvitløk (kan sløyfes)

3-400 g laks i porsjonsstykker
En klype Shichimi Togarashi (eller litt knust, tørket chili. Om du vil kan du for den del bare bruke godt med vanlig svart, grovmalt pepper, poenget mitt var å få litt kontrast til de relativt milde smakene i retten ellers)
Litt lime- eller sitronsaft

200 g sobanudler
En brokkoli, delt i små buketter
Sesam- eller nøytral olje

Rist sesamfrøene i en liten panne, til de begynner å dufte og får en litt dypere farge. Knus dem litt i en morter, og bland inn de øvrige ingrediensene.

Legg laksen i en smurt form, dryss over litt salt og Shichimi Togarashi/chili/pepper og skvis over litt sitron eller lime. Stekes på 225° i 7-8 minutter (de bitene vi hadde var såpass små at det holdt med 6 minutter, men så liker jeg at laksen fortsatt er litt rå i midten).

Sjekk koketiden på nudlene; de jeg hadde skulle koke i 4-5 minutter, så jeg kokte dem i ett minutt før jeg hadde i brokkolien. Når nudlene og brokkolien er ferdige lar du dem renne godt av, og blander inn litt olje for å unngå klebing.

Legg nudler og brokkoli på tallerkener, topp med en laksebit og drypp sesamdressing over. Server resten av dressingen ved siden av om noen vil ha litt mer.

1 kommentar: