torsdag 10. januar 2013

Tomatsuppe med pesto og rømme

Denne tomatsuppen er fyldig og smakfull, enkel å lage og uendelig mye bedre enn den som kommer fra en pose. Soltørkede tomater og rømme gir både ekstra god smak og gjør suppen mer mettende. Jeg liker å lage pestoen selv, slik at jeg får litt grovere konsistens som gjør suppen mer interessant å spise, men det er ingenting i veien for å bruke en god kjøpepesto for enkelhets skyld.




Til to-tre personer:
3 fedd hvitløk
Smør eller olje
4-5 soltørkede tomater i olje
2 bokser hermetiske tomater
5 dl grønnsakskraft
1 ts sukker
1 dl rømme eller crème fraîche
Pesto og litt ekstra rømme til servering

Surr hvitløken i smør eller olje til den begynner å dufte, ha i hakkede soltørkede tomater og surr et øyeblikk til. Ha i de hermetiske tomatene, sukker og kraft og la det hele småputre i 10 minutter, til tomatene begynner å koke litt i stykker.

Kjør i blender eller med stavmikser til suppen er jevn. Bland inn rømmen og smak til med salt og pepper, juster evt. med litt mer sukker om du synes suppen er for syrlig. Øs opp i dype tallerkener og ha litt pesto og rømme i hver porsjon.

Jeg bruker ingen eksakt oppskrift når jeg bare skal ha en liten mengde pesto som her, men omtrent slik:
Et par håndfuller frisk basilikum
Et par ss hver av pinjekjerner og revet parmesan
God olivenolje til passe konsistens

Støtes i morter eller kjøres med stavmikser til du har en konsistens du liker; jeg liker som sagt at den er litt grov, sånn at det er litt å tygge på i suppen.

For å få et litt mer mettende måltid kan man selvsagt bruke klassisk tomatsuppetilbehør som egg eller makaroni, men jeg synes det aller beste er et deilig ostesmørbrød med syndige mengder kraftig cheddar, nemlig Welsh rarebit.



Inspirasjon: Good Food Magazine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar