søndag 9. juni 2013

Ramsløkpesto

Den som har fulgt litt med på både norske og utenlandske matblogger og -blader de siste årene kan ikke ha unngått å få med seg at ramsløk er blitt en veldig trendy ingrediens. På engelsk kalles ramsløk wild garlic, og det er nettopp hvitløk de store grønne bladene smaker. Ramsløk kan brukes både rå og tilberedt, men mister litt av den aromatiske smaken om den varmebehandles. De vakre blomstene er også spiselige, og veldig dekorative, synes jeg.



Her i Norge vokser ramsløk vilt nord til Trøndelag, så hittil har vi som bor lengre nord* måttet nøye oss med ramsløkpuré på glass; dermed var jeg ikke sen om å sikre meg en bunt da den lokale delikatessebutikken nylig annonserte at de hadde fersk ramsløk inne.

Det første jeg laget var en slags pesto, med mandler i stedet for pinjekjerner. Denne kan brukes hvor som helst det passer med vanlig pesto, men den har selvsagt litt mer trøkk i smaken på grunn av ramsløkens kraftige aroma.

Et par håndfuller ramsløk, ca. 40 gram
2 ss skåldede mandler
4-5 ss god olivenolje (eller rapsolje om man vil kjøre en mer nordisk linje)
2 ss revet parmesan

Skyll og tørk ramsløkbladene godt og har den i en liten blender eller stavmikserbolle sammen med de andre ingrediensene, og kjør til pestoen har en konsistens du liker. Du må kanskje tilsette litt mer olje for å få pestoen løs og smidig.

 
 
 
* I Nord-Norge har vi imidlertid en liknende plante som heter seiersløk. Jeg satte ned et par planter i hagen min i fjor, og de ser ut til å trives, så snart blir det seiersløkkokkelering her. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar