mandag 7. oktober 2013

Melon med fetaost og honning

Vi har ganske nylig begynt å abonnere på økologiske grønnsaker, noe som innebærer at vi hver mandag får en kasse med frukt og grønt levert på døra. Ikke bare liker jeg å få råvarer uten sprøytemidler og andre uhumskheter, det er også en morsom utfordring å måtte finne på noe med ingrediensene som dukker opp i kassen fra gang til gang. Dette medfører imidlertid også at vi av og til får ting jeg ikke nødvendigvis er overbegeistret for, og her om dagen fikk vi for eksempel en piel de sapo, eller froskeskinnsmelon, som det heter på norsk. Det synes jeg i grunnen er en litt kjedelig melonvariant, så den måtte helt klart piffes opp litt. Etter litt grubling kom jeg til å tenke på en rett jeg hadde dilla på for noen år siden, men som har gått litt i glemmeboken. Søt melon og honning kombineres med salt, skarp fetaost. Det kan knapt kalles en oppskrift, det er mer snakk om å plassere noen få, enkle ingredienser som utfyller hverandre på utmerket vis på samme tallerken.


Jeg spiser gjerne denne retten som en lett lunsj eller kveldskos, og den fungerer også fint som del av et meze-bord (i så fall er jeg litt tilbakeholden med honningen).

 
Melon, f.eks. piel de sapo, galia eller honningmelon
Fetaost
Flytende honning
Sitron

Skrell og skjær opp melon og legg den på en tallerken. Topp med oppsmuldret fetaost, og ringle litt honning over. Om melonen er veldig søt er det også godt med en liten sitronskvis, men ha den i såfall på i siste øyeblikk, ellers tynner den honningen ut. Ta frem en gaffel og spis! Enklere blir det ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar